Mongolië

24 juni 2015 - Ulaanbaatar, Mongolië

We zijn in  Mongolië. De grensovergang duurde maar 3 uur wat lekker vlot ging. 2 uur om Rusland uit te komen en 1 uur om Mongolië binnen te gaan. Na de douane nog wegenbelasting betaald en WA verzekering afgesloten daarna ging echt de poort open. Enkele auto's achter ons stond er een Nederlander met zijn camperbus. Er passeerde ons later een Duitser op de motor en enkele km's na de grens zagen we een camper en caravan!

Eerst maar geld gepind: rond de 2100 MNT voor €1,00

De pijl en boog fabriek in Dulaankhaan hebben we als eerste bezocht. De bogen worden van horens en meer natuurlijk materiaal gemaakt. Best interessant om dit te zien.

In Amarbayasgalant is er nog een bhoedistenklooster  van rond de 300 jaar, die niet is verwoest. De dakpannen zijn erg mooi bewerkt en zijn geglazuurd. De 35km lange weg ernaar toe is onverhard. We hebben bij het begin van de weg nagevraagd of onze auto deze weg kon rijden en natuurlijk kon dat. Het ging ook prima. De zin uit een lied: "Dust in the wind"  kwam in me op, het was nogal stoffig. In de camper kon je overal je naam inschrijven. Het weer was aan het veranderen dus snel het klooster bekeken. Net gelukt voordat het ging regenen, onweren en hard waaien, de Gers (tenten) werden gecontroleerd. De camper maar gedraaid met de kop in de wind. Het was een stuk koeler de volgende dag. Op de terugweg was het iets meer opletten, we hadden het slechtste stuk bijna gehad toen we toch nog vast kwamen te zitten. Gelukkig zijn de mensen zeer behulpzaam. Binnen een kwartier kwam er een auto langs die de camper er heeft uitgetrokken.

Af en toe ging er een lampje van de remmen branden dus maar op het gemak naar de VW garage in Ulaan Bataar gereden. Alles is wel vernieuwd voordat we weggingen maar je weet het maar nooit. Gelukkig zijn de remblokken nog goed maar de sensor waarschijnlijk kapot. Dat valt weer mee. De garage heeft Wifi en daar maken we dan ook maar gebruik van. We mogen op het terrein blijven staan. Morgen willen we proberen om het visum te verlengen, dan hebben we meer speling in de tijd. Kijken of het lukt.

1. Peter en nel koopman:
    24 juni 2015
    poeh...wéér interessant !! dat jullie zo geduldig bij de grens blijven wachten, knap. Maar ja, wat moet je anders. zeg, kun je voor mij ook een miljoentje voor één euro over maken? dan kan ik me ook es rijk voelen. dank je voor het verhaal. wees zuinig op je mooie VW. is hij dus nu gezandstraald? zal ik er thuis een mooi schilderij op maken? doei, hart. groet en ga met God.