Weer in Ulaan Baatar

11 juli 2015 - Ulaanbaatar, Mongolië

Dinsdagochtend stonden we na 11 km gereden te hebben stil, het wiel zat muurvast. Gelukkig was de weg breed genoeg zodat het andere verkeer er langs kon. Er reisden 2 Tjechische studenten mee die al liftend naar China gingen. Een ervan reed met iemand mee terug naar de autoservice waar de vorige dag de keerring was vervangen om hulp te halen. Inmiddels waren er ook een paar vrachtauto's gestopt en het wiel werd al gedemonteerd door een van de chauffeurs. Hier helpt iedereen elkaar en nemen ze er gewoon de tijd voor. De oorzaak was al gevonden: de lagers zijn te vast gezet bij de vervanging van de keerring waardoor alles warm en vast liep en de aanzetmoeren over de draad van de as zijn gedraaid.  Een kapitale fout van de automonteur. De chauffeurs konden niets meer voor ons doen en  bracht mij naar de autoservice waar ook een van de studenten nog was. Met hen weer terug naar de auto gereden waar ze heel de dag bezig zijn geweest met slijptol en lasapperatuur om het wiel weer draaiende te krijgen. We besloten om de auto terug te laten brengen naar de VW garage in Ulaan Baatar en er goed naar te laten kijken. De 11 km terug naar Altai gereden waar de geregelde trailer al klaarstond. De studenten zijn weer verder gelifd. Het laden was ook weer iets apart. Hoe krijg je de camper op de oplegger? Gewoon een verhoogde plaats zoeken ,in dit geval een oude fabriekshal, en de oplegger ervoor zetten zodat de camper er zo op kon rijden. We gingen met 2 vrachtwagens s'avonds  nog rijden en na 2 dagen  ruim 1000km hobbelen kwamen we in Ulaan Baatar aan. De vrachtauto's  kraakten aan alle kanten, er zaten wel gordels in maar ze werkten niet zodat je jezelf goed moest vasthouden. We sliepen wel in de camper wat ook weer enig klimwerk vereiste om erin te komen. De garage hadden we al ingelicht en we moesten er vrijdag zijn want i.v.m de Naadam feesten ging de garage 5 dagen dicht. Donderdag avond weer een plek opgezocht om van de oplegger af te komen. Nog 20 km zelf moeten rijden naar de garage en daar op het terrein gestaan. Vrijdag is alles nagekeken en er moest een nieuwe as onder die nog net besteld kon worden. Nu maar wachten tot donderdag of vrijdag en de as er onder gebouwd kan worden.

1. Tilly & Bas:
    11 juli 2015
    Wauw wat een avontuur zeg alleen financieel wel een fikse tegenvaller wel een mooie servicewagen ☺️ Hopelijk kunnen je volgende week jullie reis weer vervolgen vond de filmpjes toch wel vrij heavy
  2. Matty en Gerard:
    11 juli 2015
    zo maak je nog eens wat mee. jullie moeten wel over stalen zenuwen beschikken, want je overkomt dit niet net als hier in een druk bevolkt gebied. dat zal ook de reden zijn dat de mensen elkaar snel helpen. Hopen dat alles snel en nu goed wordt opgelost en jullie weer verder kunnen. Dus even een weekje noodgedwongen rust. succes.
    groetjes van Gerard en Matty
  3. Simon en Nicky:
    11 juli 2015
    Het verhaal was al indrukwekkend , maar de foto's en video's maken alsnog veel indruk! Avontuur genoeg in ieder geval, is toch wel heel spannend geweest. We hopen dat jullie volgens schema weg kunnen volgende week!
  4. Anja:
    11 juli 2015
    Wat een belevenis. En wel fijn dat de mensen zo behulpzaam zijn, maar ja niet altijd op de goede manier dus. Maar gelukkig klinkt het weer positief dat het probleem verholpen kan worden. Wel een indrukwekkende natuur. Heel mooi dat we mogen meeleven. Heel veel succes verder.
  5. Marianne Hoolsema:
    12 juli 2015
    Wat een belevenis , fijn dat ze altijd helpen. Wie verre reizen doet kan veel verhalen . Het ga jullie goed , succes en een fijne week . Lieve groeten, R en M.
  6. Bella:
    12 juli 2015
    Wat een belevenis .een onderneming waar je moed voor nodig hebt , bijzonder dat jullie zo geholpen worden vraag me af of dat hier ook zou zijn . Een land waar tijd geld kost . Zijn jullie nooit bang , dat vraag ik me steeds af . Gr V Oma
  7. Bella:
    12 juli 2015
    Van Bella dat begrijpen jullie wel he , mijn kleindochter kwam binnen toen ik bericht aan het schrijven was , doei
  8. Wilsluijk:
    13 juli 2015
    He izaak & liesbeth .

Wat een pech zeg ,maar fijn dat er vriendelijke mensen willen helpen en er de tijd voor nemen .hopelijk alles gauw verholpen en dat jullie weer verder kunnen .Een fijne reis verder en geniet ervan .lieve groet Wil.
  9. Johan en adrie:
    13 juli 2015
    jullie maken van alles mee,hopelijk wordt alles goed gerepareerd
    dat je weer veilig verder kunt wachten is nooit leuk maar daar is het wel even anders natuurlijk lieve groetjes uit regenachtig etten-leur
  10. Lydia smit:
    14 juli 2015
    het is toch wel heftig zo,n reis wel bizonder dat je dat aan durft groeten lydia